onsdag 30. juni 2010

Lyst på litt spicy mat i regnværet jeg!

I dag hadde jeg virkelig forventninger om strålende solskinn og en tur på stranda sammens med lille knerten min, men ute så pissregner det. Så jeg tror heller vi skal ta oss en shoppingtur å kjøpe en ny film, bake boller, drikke kakao og kanskje avslutte kvelden med denne FANTASTISK deilige retten som ei pakistansk dame lærte meg å lage for et par år siden! Jeg elsker denne retten med kombinasjon av mild blomkål, mørt kjøtt og varmende krydder! Raita og nanbrød må selvfølgelig også være med!! Den kan også lages med f.eks oksekjøtt..


Lammecurry med blomkål
8 personer

1 kg lammekjøtt
2 kg blomkål
2 løk
6-7 ss olje
1 kinesisk hvitløk
1,5 cm ingefær
2 tomater

1 ts chilipulver
1 ts salt
1/2 ts cumin (jeera)
1/2 ts coriander
1/2 ts gurkemeie

-Stek løk, ingefær og hvitløk i 6-7 ss olje til det er gyldebrunt.
-Tilsett kjøtt, tomater og alle krydderne.
- Stek på medium varme i ca ti minutter under omrøring
-Når oljen flyter til toppen, er det på tide å tilsette blomkål.
- Du må selv vurdere om det trengs å tilsette en kopp vann eller om kjøttet har sluppet nok veske for blomkålen å koke i.
-Kok gryten i 10-15 minutter til.
- Gryten er ferdig når kjøttet er mørt.
-Tilsett 1 ts garam masala på slutten


-Server med nan og raita

1 kommentar:

  1. mmmh, vann i munnen! Denne retten skal definitivt testes ut!

    SvarSlett

Takk for dine ord ;) Jeg setter pris på hvert eneste ett!

*SMASK*

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...