onsdag 9. desember 2009

9.desember MHMMMMM



Enda en bakedag! :) Idag har jeg og knerten kosa oss på kjøkkene med melis, egg, melk og mel overalt! Blir litt grisete med en 4 åring som skal gjøre alt selv. men resultatet ble fantastisk :) Hadde mamma på tlf et par ganger, for å være sikker på at alt ble riktigt. Åhh så godt som det smakte. Nystekte julebrød med syltetøy og brunost på; knerten klarte å få med 4 og en halv skive av herligheten!

Så gode at jeg deler oppskriften!

Mammas Julebrød

300 g melis
150g margarin
1 liter melk
Kokes opp og avkjøles til det er fingervarmt.
Tilsett så:
2 sammenpiskede egg
1 hg fersk gjær
1 ts salt
1 ts kardemomme
og neeesten 2 kg mel.

Alt røres sammen til en smidig deig og heves til dobbel str.

Del deigen i 4 emner og trill ut runde eller avlange brød til former.
Hev 30-40 min på et lunt sted (ikke helt til dobbel str, brødene hever godt i ovnen også)
Hvis du vil ha rosiner i brødene tilsettes det nå...

Stek på 175 grader varmluft.
runde brød: 45 min
avlange brød i former: 30-35 min

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for dine ord ;) Jeg setter pris på hvert eneste ett!

*SMASK*

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...