onsdag 22. juli 2009

Høster fra hagen :)

Jeg elsker hagen min, spessiellt nå når man kan høste resultater av alt man har sådd..
Jeg har nok blingsa litt på frømengdene, for noen av grønnsakene vi har sådd kommer alt for tett, og f.eks salaten kommer i uhorvelige mengder på samme tid!
Etter at vi kom hjem fra ferie bugnet det av godsaker i hagen!
Kirsebærene var modne, utrooolig søte, og ikke angrepet av veps som i fjord.
Jordbær har vi plukket mye av, spist og kosa oss, men noe har også gått i kjøkkenmaskina å blitt til syltetøy. I går kveld spiste vi nystekte rundstykker med pålegg og selvfølgelig salat og agurk fra hagen og drivhuset!
Det kommer poteter, squash, gulerøtter, rødløk, kepaløk, mais, MASSSSSSE tomater i alle varianter, paprika, urter, ringblomster til salater, har tidligere hatt redikker.
Å ikke nok med det, til høsten kommer fantastiske epler fra 3 trær, å i år blir det massevis av pærer og plommer også! Så dere kan tro jeg koooser meg forran kjøkkenbenken..
Men til neste år må nok hagen planlegges litt bedre!!! Men man lærer så lenge maan lever!
Takk takk pappa for hjelpen og slitet med å sette opp drivhus, men du kan glede deg til du kommer neste gang så skal du få smake på godsakene, å da ser man alt alt strev var vell værdt de dagene det tok! :)
Disse jordbærene ble til deiligt rørt syltetøy som jeg kan nyte godt av i mange mnd fremover!
Til syltetøyet måtte jeg selvfølgelig matshe med noe som er like godt.
Mammas sveler som jeg vil dele oppskriften på!
1 liter kefirmelk
6 egg
3 ts natron
1,5 kopp sukker
7 kopper hvetemel.
Røra ska være ganske tykk, så kanskje man må justere litt med melet, jeg bruker litt store kaffekopper.
Alt dette røres sammen til en deilig smete, så lager man så store sveler man vil, enten på stekepanne elle om du er så heldig å ha en takke i huset.
Jeg snur svelene når det begynner å boble på den "våte siden".
Ser godt ut ikke sant!?
Plukket flere liter kirsebær i går som nå er godt bevart i magen på mange fornøyde mennesker :) Kom ut i form avluft i går kveld igjen :) hehe

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for dine ord ;) Jeg setter pris på hvert eneste ett!

*SMASK*

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...