tirsdag 3. mai 2011

Nyksund - en slitt perle

Jeg vil dele et lite bilderas fra Nord-Norge ferien vår. Vi tar alltid turen til Nyksund når vi er hjemme.
Her har jeg mange herlige minner fra og stedet er magisk! Vi hadde feriehus her før og tilbrakte hver påske her i mange år. Selv om stedet er lite klarer jeg alltid å ta mengder med bilder hver gang vi er her. Små skatter og severdigheter skjuler seg overalt.
Stedet er stille, det eneste "bråket" er fra måkene som ligger å ruger på eggene sine i karmene på de toetasjes fiskebodene som rammer inn stedet. Nyksund kalles spøkelsesbyen!

Nyksund er et gammelt nedslitt fiskevær som var i full blomst tidlig på 1900tallet. Da havet var veiene og båten bilen og all fart skjedde via sjøveien. Det myldret av liv i Nyksund og det var det største fiskeværet i Vesterålen. Etter andre verdenskrig dabbet det av, teknologien utviklet seg å motorer og båter ble for store til å ta seg inn i havna i Nyksund og stedet har forfalt.


 I 1980- og 90-årene kom tyske studenter til Nyksund, og skapte ny aktivitet på stedet. Etter hvert ble stedet populært for tilreisende kunstnere og turister. I dag har Nyksund noen få fastboende og et helårlig tilbud til turister. Flere av de gamle bryggene i fiskeværet er i ferd med å bli restaurert og stedet er FANTASTISK! Sjølufta, fargene, detaljene og følelsen av ro når man besøker Nyksund må bare oppleves, men jeg håper jeg kan gjengi litt av det visuelle med bilderaset under :)










7 kommentarer:

  1. Hei!
    Tusen takk for koselige ord på bloggen min - og for en fin blogg du også har. Her må jeg titte litt mer rundt, ser jeg. Nyksund ser ut som en perle og jeg har ennå til gode å besøke Vesterålen, håper det blir en gang snart.
    Ha en fin dag videre.
    Klem fra Sølvi

    SvarSlett
  2. så mange nydelige bilder!! Herlige farger, bygninger - og mennesker :)

    Ønsker deg en finfin ettermiddag og kveld!

    klem

    SvarSlett
  3. Hei hei
    Så flotte bilder!!
    Ser ut som en fin tur!

    Fin kveld til deg!

    SvarSlett
  4. Vakkert!! Og fantastiske farger:)

    SvarSlett
  5. hei!
    Takk for så fin kommentar på bloggen min, å i like måde; nydelige barn du har :)
    Fine bilder:)
    Legger meg til som følger, så kan jeg følge deg videre!
    Klem Silje

    SvarSlett
  6. Nydelig! Ah, jeg er ikke noe "sjømenneske" men kjenner det er deilig med sjø allikevel!

    Klem klem!

    SvarSlett
  7. Tusen takk for koselig kommentar inne hos meg! :-) Fin blogg du har! Og så fine bilder fra Nyksund. Har aldri vært der, men det ser ut som et vakkert sted, så det er kanskje noe å merke seg når man drar nordover? ;-)

    Klem, Turid

    SvarSlett

Takk for dine ord ;) Jeg setter pris på hvert eneste ett!

*SMASK*

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...