onsdag 16. februar 2011

Scones skal bli!



















Fristende scones frister ihvertfall meg så imorgen skal jeg ut å shoppe
det nødvendige og kose meg med afternoon tea og scones, hverdagslykke!
Denne oppskriften er fra Morten Schakenda som har det fantastiske bakeriet i Lom.
Lett å slenge sammen og utrolig godt å spise med litt ost eller syltetøy! Yammy
Smørblanding
150 g sukker
250 g smør (temperert)
1/2 sitron (gult skall og saft)
1/2 appelsin (orange skall og saft)
Røres hvitt

1 kg hvetemel
50 g bakepulver
Smørblandingen og mel/bakepulver blandes.
Du kan bruke maskin, men å gni blandingen mellom fingrene
til smør og mel er finkornet gir en finere scone.

6 dl kefir (romtemperert)
200 g rosiner (bløtlagt og avsilt)

Bland i melk. Du kan bruke maskin her også, men å blande med hendene gir en luftigere scone, ikke så kompakt.

Deles i runde boller på 650 g, som igjen deles i fire. Settes på smurt brett, pensles med melk, stekes straks i forvarmet ovn på 175 grader i ca 20 minutter.

2 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. (Det var jeg som skrev den forrige kommentaren altså, jeg var bare logget inn med gamle-kontoen min.)

    Jeg vil veeeldige gjerne komme på besøk og spise scones med deg!!

    SvarSlett

Takk for dine ord ;) Jeg setter pris på hvert eneste ett!

*SMASK*

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...