søndag 28. mars 2010

Bakedilla!

De siste ukene har jeg bakt og bakt og bakt.
Jeg får lyster helt plutselig! Alt fra tiramisu, sjokoladekaker, gele, boller, ferske rundstykker, blåbærmuffins, gulrotkake, ostekaker og i går var det eplekake som sto på bakeagendaen!

Jeg har ikke laget alle slagene over, rett og slett fordi jeg er den eneste i husholdningen som er glad i kaker, å fryseren er rimelig full fra før, så det er ikke et alternativ å putte mer nedi den!
Men jeg og william har kosa oss på kjøkkenet vi!!
Han har eget utstyr, for det er viktigt å ha godt utstyr når man lager mat.
Så jeg har store visper og han har små som er tilpasset han ;) så dobbel oppvask får man leve med når man har kommende kokkespirer på kjøkkenet!
Men jeg synes det er fantastisk å ta med barn på kjøkkenet. de er så glade for å hjelpe til, gjør sitt beste og vil prøve seg på alt! Å på mitt kjøkken får dem lov til det! ;)

Jeg legger ved noen bilder av gulrotkake forberedelser, avbrutt av en liten konsert på kjøkkenbenken! Ekte matglede ikke sant ;)






Som jeg skrev så ble det eplekake som gikk i ovnen i går. Jeg sverger til bestemors oppskrift som er fantastisk deilig og lettlaget!
Oppskriften deler jeg selvfølgelig ;)

BESTEMOR VALBORGS EPLEKAKE!

4 egg
5 dl sukker
6 dl hvetemel
2 ts bakepulver
2 dl melk
225 g smør
5-6 dråper mandel essens

4-5 epler
kanel+perlesukker

-Pisk egg og sukker til en luftig eggedosis
-tilsett det tørre
-Kok melk med smør oppi til det smelter
(skal haes i røra mens det er rykende varmt)
-tilsett mandeldråpene

- skjær epler i båter, med skall.
-Hell kakerøra i en rund springform, 26-28cm
- Dytt eplebitene nedi røra og strø på kanel og perlesukker

Stek ved 180 grader i ca 40 min

Velbekomme

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for dine ord ;) Jeg setter pris på hvert eneste ett!

*SMASK*

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...